Wie is eigenaar van de gekochte producten en diensten?

Voor wat betreft externe connectiviteit, wifi, toekomstbestendig vast netwerk en servers in de cloud is het bestuur geen eigenaar van de gekochte producten en diensten. Deze worden namelijk ‘as-a-service’ afgenomen. Dat betekent dat het bestuur geen apparatuur aanschaft, onderhoudt, beheert of vervangt, het bestuur zelf doet geen investeringen. Voor een abonnementsbedrag neemt het bestuur een dienst af en alle apparatuur en service is daarin inbegrepen. Het hangt van de aanbesteding af of de inkoopcoöperatie de producten koopt of huurt van de aanbieders. Het bestuur heeft een contract met de inkoopcoöperatie en de inkoopcoöperatie is verantwoordelijk voor het contract- en leveranciersmanagement met de aanbieders.

Voor de overige productgroepen (software, devices, digitaal leermateriaal) moeten verkenningen nog worden afgerond. Uit die verkenningen zal onder andere blijken of de inkoopcoöperatie eigenaar wordt, of het bestuur of de aanbieder. Dit wordt allemaal gecommuniceerd en duidelijk gemaakt voordat een eventuele aanbesteding start. Een bestuur weet dus van tevoren waar het aan begint.

Andere veelgestelde vragen